KALENDARIUM: 3 maj 1519 r. - Mikołaj z Mirowic (dziekan płocki i proboszcz warszawski) wypłacił książętom mazowieckim Stanisławowi i Januszowi 2000 dukatów zasądzonych od Jana Jeżowskiego (chorąży zakroczymski) i Jana Ojrzanowskiego (starosta warszawski), i innych współwinnych, na naprawę tam i odbudowę zawalonej wieży, leżącej z tyłu dworu książęcego w Warszawie

środa, 17 września 2014

Fragment polichromii z datą roczną 1497 (kościół Panny Marii na Nowym Mieście w Warszawie)

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2014.


KILKA SŁÓW WSTĘPU

Spacerując sobie po uliczkach Starego i Nowego Miasta w Warszawie, zastanawiałem się nie raz nad tym, co tak naprawdę zachowało się do naszych czasów z epoki średniowiecza, innymi słowy niemych świadków dramatów, czy szczęśliwych chwil ich mieszkańców.

Zatem oto one ...

#2. FRAGMENTY POLICHROMII, W TYM JEDEN Z DATĄ ROCZNĄ 1497
KOŚCIÓŁ PARAFIALNY PANNY MARYII NA NOWYM MIEŚCIE

Datowanie: 1497 (rok zakończenia malowania polichromii)1.
Uwagi: są one zwieńczeniem przebudowy kościoła w latach 1492-14972.

Ryc.1 Fragment polichromii z datą roczną 1497.
Fot. Amicus. Licecnja: CC BY-SA 3.0

Ryc.2 Fragment polichromii z datą roczną 1497.
Fot. Amicus. Licecnja: CC BY-SA 3.0

Ryc.3 Data roczna 1497. Fot. Amicus. Licecnja: CC BY-SA 3.0

Ryc.4 Fragment polichromii. Fot. Amicus. Licecnja: CC BY-SA 3.0

Ryc.5 Fragment polichromii. Fot. Amicus. Licecnja: CC BY-SA 3.0


CIEKAWOSTKA

W nawiązaniu do zapisu powyższej daty rocznej 1497 (Ryc.1,2,3), postanowiłem pokazać, jak zapisywano pozostałe cyfry arabskie w XV w., a jak w XIV w.

Ryc.6 Kształty cyfr arabskich w XIV i XV wieku.
(Źródło: Józef Szymański, Nauki pomocnicze historii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 359, tablica 54)



LOKALIZACJA KOŚCIOŁA PANNY MARII NA NOWYM MIEŚCIE W WARSZAWIE

Ryc.7 Położenie kościoła, oznaczyłem zółtym kwadratem. Fragment planu Nowego Miasta ("Starówki") w Warszawie, opracowanej przez Mariusza Brzezińskiego.

Ryc.8 Wizerunek kościoła Panny Marii na Nowym Mieście. Fot. Amicus. Licencja: CC By-SA 3.0.

Ryc.9 Żółtym prostokątem oznaczyłem położenie fragmentu malowidła z datą roczną 1497. Fot. Amicus. Licencja: CC BY-SA 3.0

Przypisy:
1 Katalog zabytków sztuki. Miasto Warszawa. Nowe Miasto, red. Maria Kałamajska-Saeed, cz.2, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2001, s. 1 oraz s. 5;
Beata Trylińska, Odbudowa kościoła Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny na Nowym Mieście w Warszawie, „Rocznik Warszawski”, t. XIX, 1987, s. 195-196;
Aleksander Gieysztor, Warszawa gotycka, [w:] Jesteśmy w Warszawie. Miasto dawne i nowe, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981, s. 80; jest tam błąd w dacie rocznej, bo napisano 1492, a powinno być 1497,
2 Katalog zabytków sztuki. Miasto Warszawa. Nowe Miasto, red. Maria Kałamajska-Saeed, cz.2, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2001, s. 1;
Izabella Galicka, Hanna Sygietyńska, Sztuka w XIV i XV wieku, [w:] Warszawa. Jej dzieje i kultura, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1980, s. 42.

3 komentarze:

  1. "Przecież wszyscy dobrze wiedza, że Warszawa została całkowicie zburzona, a odbudowano ją z cegieł ukradzionych w moim rodzinnym mieście, więc pewnie i tę polichromię ukradli"

    ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... ta, ponoć wycieli ją potajemnie, gdy pojawił się tłum na Wawelu, a przemycili ją pod czapką. Czego to Warszawa, nie zrobi, żeby mieć choćby jeden autentyczny zabytek ;)

      Usuń
  2. To wyjaśnienie dot. zapisu cyfr arabskich w średniowieczu jest super! Dla mnie nowość.
    Dzięki. Bardzo ciekawy blog.

    OdpowiedzUsuń